درباره ماده 66 قانون تامین اجتماعی بیشتر بدانیم

ماده 66 قانون تامین اجتماعی - کلوز ده بیمه مسئولیت کارفرما - بیمه پارسیان ظهیری

درباره ماده 66 قانون تامین اجتماعی بیشتر بدانیم – مطالبات سازمان تامین اجتماعی و کلوز 10 بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان

بنده در تجربه ده ساله قبلی‌ام به عنوان مدیر پشتیبانی یک شرکت بزرگ عمرانی کشور، با انواع مختلفی از مخاطرات و حوادث کارگاهی و ساختمانی مواجه بوده‌ام. در این بین یکی از مهمترین مواردی که با آن روبرو بودیم آسیب و از کار افتادگی کارگران، پیمانکاران و پرسنل اجرایی در کارگاه‌ها بوده است. گرچه این اتفاق در یکی دو مورد نادر رخ داد اما در صورت نداشتن پوشش بیمه ای لازم – کلوز 10 بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان – می توانست تبعات مالی سنگینی برای آن شرکت داشته باشد. طبق ماده 66 قانون تامین اجتماعی اگر توسط مراجع ذیصلاح ثابت گردد که وقوع حادثه و بروز بیماری منجر به از کار افتادگی، ناشی از عدم رعایت مقررات حفاظت فنی و بهداشتی و احتیاط لازم از طرف كارفرما يا نمايندگان او بوده، هزینه‌های مربوط به معالجه و غرامات و مستمري‌ها و غيره توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود.

ولی طبق ماده 50 این قانون از کارفرما مطالبه و وصول می‌شود.

چرا به خرید کلوز 10 – مطالبات تامین اجتماعی موضوع تبصره 1 قانون تامین اجتماعی نیاز داریم؟

بسياری از کارفرمایان با وجود خريداری کردن بيمه مسئولیت بدليل عدم آشنايی با قانون و کلوزهای خريداری شده و همچنین عدم ارائه مشاوره صحيح نماينده بيمه نمی‌توانند در هنگام بروز خسارت از بيمه نامه و پوشش های آن استفاده کنند. در اين مطلب سعي کرده ايم شما را با کلوز شماره 10 – ماده 66 قانون تامین اجتماعی – بيمه مسئوليت که بخش مهم آن می باشد و بقيه مقررات آن آشنا کنيم. ماده 66 قانون تامین اجتماعی در صورت وقوع حادثه حين کار، که مستقيما ناشی از رعايت نکردن مقررات و حفاظت فنی و احتياط لازم و بروز بيماری ناشی از عدم رعايت مقررات بهداشتی از طرف کارفرما و نمايندگان وی پيش آيد موضوعيت پيدا می‌کند.

شايد اين فکر به ذهنتان برسد که بهتر است کارفرما بیمه تامین اجتماعی براي کارگر انجام ندهد تا سازمان تامین اجتماعی هم به دنبال مطالبات نباشد! اما اين فکر کاملا اشتباه است و در صورت فوت کارگر، کارفرما همه خسارات را بايد خودش پرداخت کند، چه بيمه تامين اجتماعي انجام داده باشد و يا نه.

پس بسيار به منفعت کارفرماست که بيمه مسئوليت با پوشش مطالبات خريداري شود.

و از سوي ديگر پرداخت خسارات و پيگيري خسارات وارد شده، مهمترين بخش هر بیمه نامه مي باشد.

هر بیمه نامه ای را از هر شرکت بیمه ای که خريداری نموده اید بايد به فکر پرداخت خسارت باشيد.

پس فقط خرید بیمه مسئولیت ارزان مد نظرتان نباشد و به فکر خريد بیمه نامه کامل باشيد.

اينجاست که اهمیت نقش مشاور مجرب و قدرتمند به ميان می‌آيد که می‌تواند همراه شما باشد.

بیمه پارسیان - نمایندگی ظهیری سروری

تهیه ارزان‌ترین بیمه نامه برای شما شاید بسیار آسان باشد، اما اگر به دنبال خرید بیمه نامه ای با پوشش‌های کامل متناسب با شرایط خود هستید، باید به ما مراجعه کنید.

ماده 66 قانون تامین اجتماعی - کلوز 10 بیمه مسئولیت - نمایندگی ظهیری بیمه پارسیان

متن ماده 66 قانون تامین اجتماعی:

ماده 66- در صورتي كه ثابت شود وقوع حادثه مستقيما ناشي از عدم رعايت مقررات حفاظت فني و بروز بيماري ناشي از عدم رعايت مقررات بهداشتي و احتياط لازم از طرف كارفرم يا نمايندگان او بوده سازمان تامين خدمات درماني و سازمان هزينه هاي مربوط به معالجه و غرامات و مستمريها و غيره را پرداخته و طبق ماده 50 اين قانون از كارفرما مطالبه و وصول خواهد نمود.

تبصره 1- مقصر مي تواند با پرداخت معادل ده سال مستمري موضوع اين ماده به سازمان از اين بابت بري الذمه شود.

تبصره 2- هر گاه بيمه شده مشمول مقررات مربوط به بيمه شخص ثالث باشد در صورت وقوع حادثه سازمان و سازمان تامين خدمات درماني و يا شخصات كمك‌هاي مقرر در اين قانون را نسبت به بيمه شده انجام خواهند داد و شركت‌هاي بيمه موظفند خسارات وارده به سازمان‌ها را در حدود تعهدات خود نسبت به شخص ثالث بپردازند.

در خصوص تبصره 1، برای تعیین مقدار ريالی ده سال مستمری، اگر حقوق فرد حادثه ديده در ليست تامين اجتماعی، حداقل حقوق با سابقه بيمه ای کمتری باشد، کارفرما باید مبلغی معادل حقوق ده سال را که بر مبنای حداقل حقوق‌های همان سال محاسبه شده را به سازمان تامين اجتماعي پرداخت نماید.

بخشنامه سازمان تامين اجتماعي در مورد مطالبات ماده 66 قانون تامين اجتماعي (دانلود بخشنامه)

حالا به زبان ساده:

کارگری در صنايع شيميايي کار می‌کرده و کارفرما ماسک اکسیژن در اختیارش نگذاشته و حتی به او هشدار هم نداده.

به علت عدم استفاده از ماسک اکسيژن دچار عفونت ریه و از کار افتادگی دائم می‌شود!

حال کارفرما معادل ده سال حقوق کارگر را بايد به سازمان واريز نمايد تا سازمان تامين اجتماعي به او ماهيانه مستمری پرداخت نمايد.

مثالی ديگر:

کارگری بار هفتاد کیلیويی‌ای را بلند می‌کند و صدمه نخاعي ميبيند و ديگر تا آخر عمر قادر بکار کردن نيست!

و از کار افتاده می‌گردد که باز هم مشمول اين ماده می شود!

اينجاست که کارفرما بايد نهايت دقت را در رعایت نکات ايمني در محيط کار نمايد که چنين اتفاقاتي پيش نيايد.

چرا که بايد هم ديه کارگر حادثه ديده را پرداخت کند و هم هزينه مطالبات سازمان تامين اجتماعي را.

شاید هر کدام از این اتفاقات در اثر يک بی‌دقتی بسيار کوچک و انجام يک خطای جزئی اتفاق بيافتد.

چرا که بالاترين آمار حوادث در اثر بی‌دقتي کارگران می‌باشد.

راه کار های پیشنهادی جهت عدم شمول ماده 66 قانون تامین اجتماعی:

طبق مطالب گفته شده راه کارهایی که می‌توان با تبعیت از آنها جلوی این نوع ضررها را گرفت عبارتند از:

1- پیشگیری از وقوع حوادث با رعایت اصول ایمنی و HSE در کارگاه‌ها، ارائه آموزش‌ها و تجهیزات ایمنی لازم به کارکنان و التزام به استفاده آنها.

2- خرید کلوز 10 – مطالبات سازمان تامین اجتماعی ( تبصره یک ماده 66 قانون تامین اجتماعی) – بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان.

با داشتن اين پوشش در بيمه مسئوليت ديگر نگران جبران خسارت نمی‌باشيد.

3-کارفرماها بايد قبل از اين اتفاقات، ضمن رعایت موارد بند یک این پیشنهادات، از کارگر قرارداد مکتوب با امضا و اثر انگشت داشته باشند. در این قرارداد باید تمام موارد ايمني و قانون کار ذکر شود و حتي ابزار آلات ايمني که در اختيار او می‌گذارند را نام ببرند. در این حالت در صورت وقوع حادثه، اين امر تخطي کارگر خواهد بود و کارفرما مشمول خسارت ماده 66 قانون تامین اجتماعی نمی‌شود.

بیمه مسئولیت - بیمه پارسیان - نمایندگی ظهیری 503683

بیمه مسئولیت – بیمه پارسیان – نمایندگی ظهیری 503683

متن کلوز شماره 10 بيمه مسئوليت کارفرما در قبال کارکنان:

بیمه گر همه مطالبات سازمان تامین اجتماعی از بیمه گذار بابت پرداخت مستمری موضوع تبصره 1 ماده 66 قانون تامین اجتماعی که ناشی از حادثه منجر به فوت، بروز جراحت و نقص عضو کارکنان بيمه گذار می‌باشد جبران می‌گردد. تعهد شرکت بيمه گر برای هر نفر به مبلغ (به انتخاب بیمه گذار-کارفرما) ريال و در طول مدت بيمه نامه معادل تعداد افراد تحت پوشش غرامت‌های فوت و نقص عضو مندرج در بیمه نامه خواهد بود.

بیمه مهندسی - بیمه پارسیان - نمایندگی ظهیری 503683

بیمه مهندسی – بیمه پارسیان – نمایندگی ظهیری 503683

 آیا در صورت عدم انجام بیمه تامین اجتماعی کارکنان توسط کارفرما، باز هم کلوز 10 بیمه مسئولیت مفید است؟

در مورد کلوز شماره 10 مطالبات تامین اجتماعی در بیمه مسولیت، اگر کارمندهای کارفرمايی فاقد بیمه تامین اجتماعی باشند، ولي کارفرما بيمه مسولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان داشته باشد، در صورت بروز حادثه برای کارمندش، نحوه استفاده از بيمه مسئولیت به چه شکلي است؟

آيا بيمه گر جبران خسارت ميکند؟

طبق قانون کارفرما می بایست کلیه کارکنان خود را نزد بیمه تامین اجتماعی بیمه کند.

اما اگر این اتفاق نیفتاد و حادثه ای رخ داد:

کارگر حادثه ديده و يا وراث وي (در صورت فوت کارگر) مي‌توانند از کارفرما براي بيمه نکردن کارگر شکايت کنند.

طبيعتاً بعد از شکايت، سازمان تأمین اجتماعی کارفرما را مجبور به پرداخت کلیه حق بیمه‌ها به همراه جریمه می‌کند.

سپس از طرف سازمان تأمين اجتماعي به کارگر حادثه ديده هزينه درمان، غرامت و مستمري از کارافتادگي پرداخت مي‌شود.

در صورتی که کارفرما مشمول ماده 66 تامین اجتماعی شود، سازمان تأمین اجتماعی به صورت دوره‌ای و منظم بر اساس ماده 66 از کارفرما مطالبات خودش را طلب می‌کند. در اينجاست که کارفرما می تواند به سازمان تأمین اجتماعی تقاضای استفاده از تبصره 1 ماده 66 را بدهد.سپس براي پرداخت مطالبات تبصره 1 ماده 66 سازمان تأمين اجتماعي می تواند از کلوز شماره 10 بیمه مسئولیت خودش استفاده نمايد.

بيمه‌گر بيمه نامه مسئوليت هم در اين شرايط بايد تا سقف تعهدات بيمه نامه و مطابق با شرايط آن خسارت وارد شده را جبران نمايد.

تفسیر تبصره های ماده 66 قانون تامین اجتماعی:

در اجرای ماده 66 قانون تامین اجتماعی چه مبالغی از کارفرما مطالبه خواهد شد؟

قانونگذار با درج عبارت ” … هزينه هاي مربوط به معالجه و غرامت و مستمريها و غيره … ” نوع مطالبات خود از کارفرما را مشخص نموده است.

انواع مطالبات مربوط به اين ماده البته با درنظر گرفتن ساير مواد مرتبط به شرح زير می‌باشد:

• هزینه‌های پزشکی.

• غرامت مقطوع.

• مستمری از کارافتادگی جزئی.

• مستمري از کارافتادگی کلی.

• مستمری فوت.

• دستمزد ايام بیکاری.

به عبارت ديگر حادثه اي که مستقيماً به علت عدم رعايت موارد ذکر شده در متن ماده 66 قانون تامین اجتماعی از طرف کارفرما بوده و موجب آسيب ديدن کارگر شده، امکان دارد يک يا چند مورد از هزينه های فوق را براي سازمان تامین اجتماعی در پی داشته باشد.

سازمان اين هزینه‌ها را به کارگر زيان‌ديده يا بازماندگان وی پرداخت نموده و سپس آنها را از کارفرماي مقصر مطالبه خواهد نمود.

تبصره 1 ماده 66:

با اندکي دقت در انواع مطالبات ششگانه فوق می‌توان دريافت که زيان تحميل شده به سازمان تامين اجتماعی از محل سه مورد از موارد فوق يعني هزینه پزشکی، غرامت مقطوع و دستمزد ايام بيکاری بصورت دقيق قابل اندازه‌گيری است. ولي سه مورد ديگر يعنی انواع مستمری‌ها به هيچ عنوان قابل اندازه‌گيري نيست. زيرا اگر چه می‌توان ميزان مستمری هر ماه را تعيين نمود ولي مشخص نيست که سازمان تا چه زمان بايد اين مستمری را بپردازد. به عبارت ديگر تا زمانی که سازمان به بيمه شده مستمری می‌پردازد، می‌تواند پس از پرداخت به کارفرما مراجعه نموده و آن‌را مطالبه کند.

ولي اين کار تا کي ادامه خواهد داشت؟ مشخص نيست.

به همين دليل قانون‌گذار با درج تبصره يک در واقع وارد يک نوع معامله با کارفرما می‌شود.

بر اساس تبصره يک: “مقصر می‌تواند با پرداخت 10 سال مستمری موضوع اين ماده به سازمان، از اين بابت بري الذمه شود.”

تبصره 2 ماده 66:

بر اساس تبصره دو “هرگاه بيمه شده مشمول مقررات مربوط به بيمه شخص ثالث باشد، در صورت وقوع حادثه سازمان شخصاً کمکهاي مقرر در اين قانون را نسبت به بيمه شده انجام خواهد داد و شرکتهای بيمه موظفند خسارات وارده به سازمان را در حدود تعهدات خود نسبت به شخص ثالث بپردازند.” در واقع تبصره دو به مواردی می‌پردازد که سازمان تامین اجتماعی به جای اينکه به سراغ کارفرما برود، به سراغ شخص ديگری می‌رود و آن بيمه گری است که بيمه نامه شخص ثالث را صادر نموده است. مشروط به اينکه حادثه به گونه‌ای باشد که در صورت ناديده گرفتن ساير شرايط اصولاً خسارت از محل بيمه نامه شخص ثالث قابل جبران باشد.

نتیجه گیری:

بروز حوادث حتی با رعایت موارد ایمنی، امری اجتناب ناپذیر است.

و احتمال مشمول ماده 66 قانون تامین اجتماعی شدن کارفرما وجود دارد. لذا خرید کلوز شماره 10 بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان – مطالبات تامین اجتماعی موضوع تبصره 1 ماده 66 قانون تامین اجتماعی مطمئن ترین راه ممکن جهت پوشش ریسک مورد نظر و جبران خسارتی است که سازمان تامین اجتماعی پس از پرداخت به فرد حادثه دیده یا بازماندگان وی از کارفرما  مطالبه می کند.

لذا خرید این کلوز در بیمه های مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان امری ضروری است.

همچنین در صورت عدم انجام بیمه تامین اجتماعی کارکنان توسط کارفرما، باز هم این کلوز بسیار مفید خواهد بود.

دنیا دنیا آرامش، بیمه پارسیان

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره تخصصی رایگان با ما در ارتباط باشید.

گردآوری مطالب و تنظیم: علیرضا ظهیری سروری – نمایندگی کد 503683 بیمه پارسیان

منابع:

وبسایت معاونت آموزش دادگستري استان تهران http://www.ghavanin.ir

پايگاه خبري ريسک نيوز http://risknews.ir

وبسايت بيدبرگ https://www.bidbarg.com

پايگاه اطلاع رساني کارفرما نيوز www.Karfarmanews.ir

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *