درباره ماده ۶۶ قانون تامین اجتماعی بیشتر بدانیم
درباره ماده ۶۶ قانون تامین اجتماعی بیشتر بدانیم – مطالبات سازمان تامین اجتماعی و کلوز ۳ بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان
بنده در تجربه ده ساله قبلیام به عنوان مدیر پشتیبانی یک شرکت بزرگ عمرانی کشور، با انواع مختلفی از مخاطرات و حوادث کارگاهی و ساختمانی مواجه بودهام. در این بین یکی از مهمترین مواردی که با آن روبرو بودیم آسیب و از کار افتادگی کارگران، پیمانکاران و پرسنل اجرایی در کارگاهها بوده است. گرچه این اتفاق در یکی دو مورد نادر رخ داد اما در صورت نداشتن پوشش بیمه ای لازم – کلوز ۳ بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان – می توانست تبعات مالی سنگینی برای آن شرکت داشته باشد. طبق ماده ۶۶ قانون تامین اجتماعی اگر توسط مراجع ذیصلاح ثابت گردد که وقوع حادثه و بروز بیماری منجر به از کار افتادگی، ناشی از عدم رعایت مقررات حفاظت فنی و بهداشتی و احتیاط لازم از طرف کارفرما یا نمایندگان او بوده، هزینههای مربوط به معالجه و غرامات و مستمریها و غیره توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت میشود.
ولی طبق ماده ۵۰ این قانون از کارفرما مطالبه و وصول میشود.
چرا به خرید کلوز ۳ – مطالبات تامین اجتماعی موضوع تبصره ۱ قانون تامین اجتماعی نیاز داریم؟
بسیاری از کارفرمایان با وجود خریداری کردن بیمه مسئولیت بدلیل عدم آشنایی با قانون و کلوزهای خریداری شده و همچنین عدم ارائه مشاوره صحیح نماینده بیمه نمیتوانند در هنگام بروز خسارت از بیمه نامه و پوشش های آن استفاده کنند. در این مطلب سعی کرده ایم شما را با کلوز شماره ۳ – ماده ۶۶ قانون تامین اجتماعی – بیمه مسئولیت که بخش مهم آن می باشد و بقیه مقررات آن آشنا کنیم. ماده ۶۶ قانون تامین اجتماعی در صورت وقوع حادثه حین کار، که مستقیما ناشی از رعایت نکردن مقررات و حفاظت فنی و احتیاط لازم و بروز بیماری ناشی از عدم رعایت مقررات بهداشتی از طرف کارفرما و نمایندگان وی پیش آید موضوعیت پیدا میکند.
شاید این فکر به ذهنتان برسد که بهتر است کارفرما بیمه تامین اجتماعی برای کارگر انجام ندهد تا سازمان تامین اجتماعی هم به دنبال مطالبات نباشد! اما این فکر کاملا اشتباه است و در صورت فوت کارگر، کارفرما همه خسارات را باید خودش پرداخت کند، چه بیمه تامین اجتماعی انجام داده باشد و یا نه.
پس بسیار به منفعت کارفرماست که بیمه مسئولیت با پوشش مطالبات خریداری شود.
و از سوی دیگر پرداخت خسارات و پیگیری خسارات وارد شده، مهمترین بخش هر بیمه نامه می باشد.
هر بیمه نامه ای را از هر شرکت بیمه ای که خریداری نموده اید باید به فکر پرداخت خسارت باشید.
پس فقط خرید بیمه مسئولیت ارزان مد نظرتان نباشد و به فکر خرید بیمه نامه کامل باشید.
اینجاست که اهمیت نقش مشاور مجرب و قدرتمند به میان میآید که میتواند همراه شما باشد.
متن ماده ۶۶ قانون تامین اجتماعی:
ماده ۶۶- در صورتی که ثابت شود وقوع حادثه مستقیما ناشی از عدم رعایت مقررات حفاظت فنی و بروز بیماری ناشی از عدم رعایت مقررات بهداشتی و احتیاط لازم از طرف کارفرم یا نمایندگان او بوده سازمان تامین خدمات درمانی و سازمان هزینه های مربوط به معالجه و غرامات و مستمریها و غیره را پرداخته و طبق ماده ۵۰ این قانون از کارفرما مطالبه و وصول خواهد نمود.
تبصره ۱- مقصر میتواند با پرداخت معادل ده سال مستمری موضوع این ماده به سازمان از این بابت بری الذمه شود.
تبصره ۲- هر گاه بیمه شده مشمول مقررات مربوط به بیمه شخص ثالث باشد در صورت وقوع حادثه سازمان و سازمان تامین خدمات درمانی و یا شخصات کمکهای مقرر در این قانون را نسبت به بیمه شده انجام خواهند داد و شرکتهای بیمه موظفند خسارات وارده به سازمانها را در حدود تعهدات خود نسبت به شخص ثالث بپردازند.
در خصوص تبصره ۱، برای تعیین مقدار ریالی ده سال مستمری، اگر حقوق فرد حادثه دیده در لیست تامین اجتماعی، حداقل حقوق با سابقه بیمه ای کمتری باشد، کارفرما باید مبلغی معادل حقوق ده سال را که بر مبنای حداقل حقوقهای همان سال محاسبه شده را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نماید.
بخشنامه سازمان تامین اجتماعی در مورد مطالبات ماده ۶۶ قانون تامین اجتماعی (دانلود بخشنامه)
حالا به زبان ساده:
کارگری در صنایع شیمیایی کار میکرده و کارفرما ماسک اکسیژن در اختیارش نگذاشته و حتی به او هشدار هم نداده.
به علت عدم استفاده از ماسک اکسیژن دچار عفونت ریه و از کار افتادگی دائم میشود!
حال کارفرما معادل ده سال حقوق کارگر را باید به سازمان واریز نماید تا سازمان تامین اجتماعی به او ماهیانه مستمری پرداخت نماید.
مثالی دیگر:
کارگری بار هفتاد کیلیوییای را بلند میکند و صدمه نخاعی میبیند و دیگر تا آخر عمر قادر بکار کردن نیست!
و از کار افتاده میگردد که باز هم مشمول این ماده می شود!
اینجاست که کارفرما باید نهایت دقت را در رعایت نکات ایمنی در محیط کار نماید که چنین اتفاقاتی پیش نیاید.
چرا که باید هم دیه کارگر حادثه دیده را پرداخت کند و هم هزینه مطالبات سازمان تامین اجتماعی را.
شاید هر کدام از این اتفاقات در اثر یک بیدقتی بسیار کوچک و انجام یک خطای جزئی اتفاق بیافتد.
چرا که بالاترین آمار حوادث در اثر بیدقتی کارگران میباشد.
راه کار های پیشنهادی جهت عدم شمول ماده ۶۶ قانون تامین اجتماعی:
طبق مطالب گفته شده راه کارهایی که میتوان با تبعیت از آنها جلوی این نوع ضررها را گرفت عبارتند از:
۱- پیشگیری از وقوع حوادث با رعایت اصول ایمنی و HSE در کارگاهها، ارائه آموزشها و تجهیزات ایمنی لازم به کارکنان و التزام به استفاده آنها.
۲- خرید کلوز ۳ -مطالبات سازمان تامیناجتماعی (تبصره یک ماده ۶۶ قانون تامین اجتماعی)- بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان.
با داشتن این پوشش در بیمه مسئولیت دیگر نگران جبران خسارت نمیباشید.
۳-کارفرماها باید قبل از این اتفاقات، ضمن رعایت موارد بند یک این پیشنهادات، از کارگر قرارداد مکتوب با امضا و اثر انگشت داشته باشند. در این قرارداد باید تمام موارد ایمنی و قانون کار ذکر شود و حتی ابزار آلات ایمنی که در اختیار او میگذارند را نام ببرند. در این حالت در صورت وقوع حادثه، این امر تخطی کارگر خواهد بود و کارفرما مشمول خسارت ماده ۶۶ قانون تامین اجتماعی نمیشود.
متن کلوز شماره ۳ بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان:
بیمه گر همه مطالبات سازمان تامین اجتماعی از بیمه گذار بابت پرداخت مستمری موضوع تبصره ۱ ماده ۶۶ قانون تامین اجتماعی که ناشی از حادثه منجر به فوت، بروز جراحت و نقص عضو کارکنان بیمه گذار میباشد جبران میگردد. تعهد شرکت بیمه گر برای هر نفر به مبلغ (به انتخاب بیمه گذار-کارفرما) ریال و در طول مدت بیمه نامه معادل تعداد افراد تحت پوشش غرامتهای فوت و نقص عضو مندرج در بیمه نامه خواهد بود.
آیا در صورت عدم انجام بیمه تامین اجتماعی کارکنان توسط کارفرما، باز هم کلوز ۳ بیمه مسئولیت مفید است؟
در مورد کلوز شماره ۳ مطالبات تامین اجتماعی در بیمه مسولیت، اگر کارمندهای کارفرمایی فاقد بیمه تامین اجتماعی باشند، ولی کارفرما بیمه مسولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان داشته باشد، در صورت بروز حادثه برای کارمندش، نحوه استفاده از بیمه مسئولیت به چه شکلی است؟
آیا بیمه گر جبران خسارت میکند؟
طبق قانون کارفرما می بایست کلیه کارکنان خود را نزد بیمه تامین اجتماعی بیمه کند.
اما اگر این اتفاق نیفتاد و حادثه ای رخ داد:
کارگر حادثه دیده و یا وراث وی (در صورت فوت کارگر) میتوانند از کارفرما برای بیمه نکردن کارگر شکایت کنند.
طبیعتاً بعد از شکایت، سازمان تأمین اجتماعی کارفرما را مجبور به پرداخت کلیه حق بیمهها به همراه جریمه میکند.
سپس از طرف سازمان تأمین اجتماعی به کارگر حادثه دیده هزینه درمان، غرامت و مستمری از کارافتادگی پرداخت میشود.
در صورتی که کارفرما مشمول ماده ۶۶ تامین اجتماعی شود، سازمان تأمین اجتماعی به صورت دورهای و منظم بر اساس ماده ۶۶ از کارفرما مطالبات خودش را طلب میکند. در اینجاست که کارفرما می تواند به سازمان تأمین اجتماعی تقاضای استفاده از تبصره ۱ ماده ۶۶ را بدهد. سپس برای پرداخت مطالبات تبصره ۱ ماده ۶۶ سازمان تأمین اجتماعی میتواند از کلوز شماره ۳ بیمه مسئولیت خودش استفادهنماید. بیمهگر بیمهنامه مسئولیت هم در این شرایط باید تا سقفتعهدات بیمهنامه و مطابق با شرایط آن خسارت واردشده را جبراننماید.
تفسیر تبصره های ماده ۶۶ قانون تامین اجتماعی:
در اجرای ماده ۶۶ قانون تامین اجتماعی چه مبالغی از کارفرما مطالبه خواهد شد؟
قانونگذار با درج عبارت ” … هزینه های مربوط به معالجه و غرامت و مستمریها و غیره … ” نوع مطالبات خود از کارفرما را مشخص نموده است.
انواع مطالبات مربوط به این ماده البته با درنظر گرفتن سایر مواد مرتبط به شرح زیر میباشد:
• هزینههای پزشکی.
• غرامت مقطوع.
• مستمری از کارافتادگی جزئی.
• مستمری از کارافتادگی کلی.
• مستمری فوت.
• دستمزد ایام بیکاری.
به عبارت دیگر حادثه ای که مستقیماً به علت عدم رعایت موارد ذکر شده در متن ماده ۶۶ قانون تامین اجتماعی از طرف کارفرما بوده و موجب آسیب دیدن کارگر شده، امکان دارد یک یا چند مورد از هزینه های فوق را برای سازمان تامین اجتماعی در پی داشته باشد.
سازمان این هزینهها را به کارگر زیاندیده یا بازماندگان وی پرداخت نموده و سپس آنها را از کارفرمای مقصر مطالبه خواهد نمود.
تبصره ۱ ماده ۶۶:
با اندکی دقت در انواع مطالبات ششگانه فوق میتوان دریافت که زیان تحمیل شده به سازمان تامین اجتماعی از محل سه مورد از موارد فوق یعنی هزینه پزشکی، غرامت مقطوع و دستمزد ایام بیکاری بصورت دقیق قابل اندازهگیری است. ولی سه مورد دیگر یعنی انواع مستمریها به هیچ عنوان قابل اندازهگیری نیست. زیرا اگر چه میتوان میزان مستمری هر ماه را تعیین نمود ولی مشخص نیست که سازمان تا چه زمان باید این مستمری را بپردازد.
یعنی مادامیکه سازمان به بیمه شده مستمری میپردازد، میتواند پس از پرداخت به کارفرما مراجعه نموده و آنرا مطالبه کند.
ولی این کار تا کی ادامه خواهد داشت؟ مشخص نیست.
به همین دلیل قانونگذار با درج تبصره یک در واقع وارد یک نوع معامله با کارفرما میشود.
براساس تبصره یک: “مقصر میتواند با پرداخت ۱۰سال مستمری موضوع اینماده به سازمان، از این بابت بری الذمه شود.”
تبصره ۲ ماده ۶۶:
بر اساس تبصره دو “هرگاه بیمه شده مشمول مقررات مربوط به بیمه شخص ثالث باشد، در صورت وقوع حادثه سازمان شخصاً کمکهای مقرر در این قانون را نسبت به بیمه شده انجام خواهد داد و شرکتهای بیمه موظفند خسارات وارده به سازمان را در حدود تعهدات خود نسبت به شخص ثالث بپردازند.” در واقع تبصره دو به مواردی میپردازد که سازمان تامین اجتماعی به جای اینکه به سراغ کارفرما برود، به سراغ شخص دیگری میرود و آن بیمه گری است که بیمه نامه شخص ثالث را صادر نموده است. مشروط به اینکه حادثه به گونهای باشد که در صورت نادیده گرفتن سایر شرایط اصولاً خسارت از محل بیمه نامه شخص ثالث قابل جبران باشد.
نتیجه گیری:
بروز حوادث حتی با رعایت موارد ایمنی، امری اجتناب ناپذیر است.
و احتمال مشمول ماده ۶۶ قانون تامین اجتماعی شدن کارفرما وجود دارد. لذا خرید کلوز شماره ۳ بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان – مطالبات تامین اجتماعی موضوع تبصره ۱ ماده ۶۶ قانون تامین اجتماعی مطمئن ترین راه ممکن جهت پوشش ریسک مورد نظر و جبران خسارتی است که سازمان تامین اجتماعی پس از پرداخت به فرد حادثه دیده یا بازماندگان وی از کارفرما مطالبه می کند.
لذا خرید این کلوز در بیمه های مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان امری ضروری است.
همچنین در صورت عدم انجام بیمه تامین اجتماعی کارکنان توسط کارفرما، باز هم این کلوز بسیار مفید خواهد بود.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره تخصصی رایگان با ما در ارتباط باشید.
گردآوری مطالب و تنظیم: علیرضا ظهیری سروری – نمایندگی کد ۵۰۳۶۸۳ بیمه پارسیان
منابع:
وبسایت معاونت آموزش دادگستری استان تهران http://www.ghavanin.ir
پایگاه خبری ریسک نیوز http://risknews.ir
وبسایت بیدبرگ https://www.bidbarg.com
پایگاه اطلاع رسانی کارفرما نیوز www.Karfarmanews.ir
سال ۹۰ کارگر من دچار حادثه شده وچهار انگشت چپ خود را از دست داده است ،درهمان سال محکوم به پرداخت دیه شده ام و هشتاد درصد تقصیر خود را پرداخت کرده ام ، سال ۹۸ تامین اجتماعی به من اطلاع داده است که مشمول ماده ۶۶ هستم ،مکاتبات من با تامین اجتماعی و دیوان عدالت اداری بی ثمر بوده است ،تامین اجتماعی میگوید باید دهسال حقوق و مزایای کارگر مصدوم را مطابق اعلام سالی که شروع میکنم پرداخت نمایم ، ۱ کارگر هنگام حادثه ۲۸ سال سابقه داشته است و بیمه فقط دو سال به وی ارفاق نموده …۲- کارگر کار افتاده کامل نشده و در حاضر کار میکند و بعد از ترخیص از بیمارستان نیز حدود دو ماه نزد من کار میکرده است ، ۳- تامین اجتماعی آدرس و تلفن مرا داشته ولی ۸سال به من اطلاع نداده است ، میگوید به آدرس کارگاهی که یکسال مستاجر آن بوده ام مکاتبه نموده است ، آیا میتوانم خسارت را به رقم سال حادثه پرداخت کنم یا خیر ؟ آیا وکیلی در این خصوص وجود دارد که به وی مراجعه کنم ؟
درود. حتما این موارد حقوقی می بایست از طریق وکیل خبره پیگیری شوند. لطفا با شماره ۰۹۳۵۲۱۲۲۲۱۰ تماس بگیرید خودتان رو معرفی کنید راهنماییتون کنیم.
سلام . با تشکر از اطلاعاتی که ارائه فرمودید سوالی که برایم مطرح شده این هست که آیا درصد تقصیر و مسئولیت کارفرما در پرداخت ده سال مستمری کارگر تاثیر دارد یا خیر ؟ بنظر می رسد تقصیر ده درصدی یک کارفرما با ۸۰ درصدی متفاوت خواهد بود. . لطفا پاسخ بفرمایید
درود و عرض ادب جناب آقای منافزاده گرامی و سپاس از توجه و همراهی شما. بله در واقع طبق تبصره یک ماده ۶۶ قانون تامین اجتماعی کارفرما میبایست معادل ده سال مستمری زیاندیده را بر اساس پایه حقوق سال جاری زیاندیده، به میزان درصد تقصیر خود بصورت یکجا به تامین اجتماعی پرداخت نماید. که در صورت داشتن پوشش مطالبات تبصره یک ماده ۶۶ تامین اجتماعی، این مبلغ تا سقف پوشش خریداری شده از بیمه نامه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان قابل جبران است. شایان ذکر است با توجه به آخرین تغییرات پوشش های تکمیلی بیمه های مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان، توسط بیمه مرکزی در اردیبهشت ۱۴۰۰ ، شماره کلوز مذکور از ۱۰ به ۳ تغییر یافته است.