• بیمه خودرو - بیمه پارسیان - نمایندگی ظهیری 503683

انواع بیمه خودرو

بیمه خودرو نیاز اصلی زندگی امروزی است.

تهیه ارزانترین بیمه برای خودرو شما آسان است اما اگر می خواهید یک بیمه نامه متناسب با خودرو و رفتارهای رانندگی خود تهیه کنید و در هنگام وقوع حادثه از دریافت حداکثر خسارت ممکن معادل واقعیت بهره ببرید باید به ما مراجعه کنید.

در عصر جدید استفاده از خودرو جزء لاینفک زندگی ماست.

طوریکه برای حرکت از نقطه ای به نقطه‌ دیگر زمان زیادی را با خودرو خود می رانیم.

به تبع این موضوع، آمار تصادفات و حوادث رانندگی نیز روز به روز افزایش می یابد و مبالغ زیادی جهت جبران خسارت های وارده هزینه می شود.

در این بین بهترین راه حل برای حذف و تقلیل هزینه های ناشی از حوادث رانندگی، بیمه است؛

خدمتی که آرامش و امنیت شما در آن نهفته است.

بیمه خودرو - بیمه پارسیان - نمایندگی ظهیری 503683

شرکت بیمه پارسیان

در راستای ایجاد امنیت و آرامش برای دارندگان خودرو و جبران زیان های ناشی از تصادفات رانندگی انواع بیمه نامه های خودرو اعم از بیمه بدنه،‌ بیمه شخص ثالث و بیمه حوادث راننده و بیمه مازاد شخص ثالث را ارائه می کند.

چرا بیمه خودرو، چرا شرکت بیمه پارسیان ؟

حوادث و سوانح رانندگی می تواند حتی برای بهترین رانندگان نیز اتفاق بیافتد. جبران اغلب این خسارت ها خارج از توان مالی دارندگان و یا رانندگان خودرو می باشد.

شرکت بیمه پارسیان

این اطمینان را به شما می دهد که در صورت وقوع حوادث رانندگی اگر به شما، سرنشینان خودروی شما، اشخاص ثالث و یا خودرویتان، توسط وسیله نقلیه شما، خسارت و آسیب وارد شود، با ارائه انواع پوشش های بیمه ای در کنار شما بوده و آرامش خیال شما را فراهم سازد.

شرکت بیمه پارسیان دارای شعب پرداخت خسارت در سراسر کشور می باشد.

انواع بیمه های خودرو

هر حادثه رانندگی‌ می تواند باعث ‌بروز خسارت (اعم از مالی و جانی) برای ‌اشخاص‌ ثالث‌، راننده‌ و سرنشینان‌ خودرو گردد.

خسارات‌ وارده به افراد داخل و خارج از خودرو، اعم از راننده خودرو، در صورتیکه شما مقصر حادثه باشید را می توان‌ با خرید “بیمه‌ نامه‌ شخص‌ ثالث و حوادث راننده‌” و مازاد ثالث‌ جبران‌ نمود و خسارات‌ وارده به وسیله نقلیه خودتان را می توان از طریق خرید “بیمه نامه بدنه خودرو” جبران‌ کرد.

بیمه شخص ثالث خودرو

هرگونه خسارت مالی و جانی وارد شده به اشخاص ثالث در حوادث رانندگی به عهده بیمه شخص ثالث است.

بر اساس قانون، خرید بیمه شخص ثالث برای تمام خودروها اجباری است و نداشتن این بیمه عواقب جبران ناپذیری برای دارندگان وسائل نقلیه به همراه خواهد داشت.

در قرارداد بیمه شخص ثالث:

  • شخص اول صاحب بیمه‌نامه و مالک خودرو است که به آن شخص بیمه‌گذار گفته می‌‌شود.
  • شخص دوم یا ثانی شرکت ارائه‌دهنده‌ بیمه شخص ثالث است که بیمه‌گر خوانده می‌‌شود.
  • شخص سوم یا ثالث تمام افرادی هستند که در حوادث مرتبط با خودرو، زیان جانی یا مالی دیده باشند.

البته در تعریف این بیمه راننده‌ مقصر حادثه، شخص ثالث محسوب نمی‌شود و برای جبران خسارت‌های جانی راننده مقصر، بیمه حوادث راننده به همراه بیمه‌نامه شخص ثالث ارائه می‌شود.

لازم به‌ ذکر است‌ که بیمه حوادث‌ راننده فقط خسارت‌های جانی‌ وارد شده به‌ راننده را جبران‌ می‌کند و در برابر خسارت‌های‌ مالی‌ هیچگونه‌ پوششی ارائه نمی‌دهد.

بیمه شخص ثالث - بیمه پارسیان - نمایندگی ظهیری 503683

چه مواردی تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرد؟

پوشش‌‌‌‌های بیمه شخص ثالث به دو دسته پوشش مالی و جانی تقسیم‌‌‌‌‌ می‌شود که پوشش جانی این بیمه شامل غرامت فوت، نقص عضو و هزینه‌‌‌‌های درمانی افراد آسیب دیده در حوادث رانندگی است و در پوشش مالی آن خسارت‌‌‌‌های مالی وارد شده به خودرو یا اموال افراد زیان دیده (به جز راننده مقصر) جبران‌‌‌‌‌ می‌شود.

سقف پرداخت هزینه‌‌‌ها

سقف پرداخت هزینه‌‌‌ها در پوشش جانی بر اساس مبلغ دیه در ماه حرام تعیین‌‌‌‌‌ می‌گردد. سقف پوشش مالی نیز در شرکت‌‌‌‌های مختلف بیمه متفاوت است اما حداقل پوشش مالی تعیین شده توسط بیمه مرکزی در سال ۹۹، ۱۱ میلیون تومان‌‌‌‌‌ می‌باشد.

حداکثر پوشش‌ مالی در بیشتر شرکت‌‌‌‌پ بیمه پارسیان معادل ۲۲۰ میلیون‌ تومان است.

مبلغ دیه کامل چقدر است؟ ماه‌های حرام کدامند؟

مبلغ دیه در ابتدای هر سال توسط بیمه مرکزی اعلام می‌گردد.
مبلغ دیه در سال ۱۳۹۹ و برای ماه‌های عادی ۳۳۰ میلیون و برای ماه‌های حرام ۴۴۰ میلیون تومان اعلام شده است.
ماه‌های حرام به ترتیب محرم، رجب، ذی‌القعده و ذی‌الحجه هستند.
سقف پوشش جانی به اندازه‌ی مبلغ دیه در ماه حرام (۴۴۰ میلیون تومان) است و حداقل پوشش مالی به اندازه یک چهلم مبلغ دیه ماه حرام (۱۱ میلیون تومان) در نظر گرفته می‌شود.
خسارت جانی راننده مقصر هم بر اساس دیه ماه غیرحرام (ماه عادی) پرداخت‌‌‌‌‌ می‌گردد.

نرخ بیمه شخص ثالث ۹۹

همانطور که در مطالب فوق اشاره کردیم، حق بیمه پایه شخص ثالث هر ساله توسط بیمه مرکزی تعیین و به شرکت‌های بیمه ابلاغ می‌گردد. نرخ بیمه شخص ثالث سال ۹۹ که انتهای سال گذشته اعلام شد، نسبت به سال گذشته (سال ۹۸ ) افزایش قیمت ۲۵ درصدی داشته است که دلیل اصلی این افزایش قیمت را‌‌‌‌‌ می‌توان افزایش نرخ دیه سال ۹۹ دانست.

درجدول‌زیر نرخ بیمه شخص ثالث ۹۹ در وسایل‌نقلیه‌مختلف و بر اساس تعداد سیلندر آن نشان داده شده است.
نوع وسیله نقلیهنرخ بیمه سال ۹۹ (ریال)
سواری شخصی کمتراز ۴ سیلندر۱۴/۱۴۲/۰۰۰
سواری شخصی سیلندر پیکان، پراید و سپند۱۶/۷۴۷/۰۰۰
سواری شخصی سایر سیلندر ها۱۹/۶۸۷/۰۰۰
سواری شخصی بیش از سیلندر۲۲/۰۳۲/۰۰۰
بارکش تا یک تن۱۷/۳۲۵/۰۰۰
بارکش بیش از یک تن تا ۳ تن۲۰/۸۶۱/۰۰۰
بارکش بیش از ۳ تن تا ۵ تن۲۶/۴۰۶/۰۰۰
بارکش بیش از ۵ تن تا ۱۰ تن۳۳/۸۳۱/۰۰۰
بارکش بیش از ۱۰ تن تا ۲۰ تن۳۹/۳۶۷/۰۰۰
بارکش بیش از ۲۰ تن۴۱/۷۲۲/۰۰۰
وسایل نقلیه کشاورزی۷/۲۵۹/۰۰۰
وسایل نقلیه راهسازی و ساختمانی۱۰/۳۷۱/۰۰۰
وسایل نقلیه حمل زباله و خیابان پاک کن ها۱۶/۸۵۴/۰۰۰
خودروهای عمومی با ظرفیت ۷ نفر با راننده۴۰/۵۵۰/۰۰۰
خودروهای عمومی با ظرفیت ۹ نفر با راننده۴۱/۷۲۲/۰۰۰
ون با ظرفیت ۱۰ نفر با راننده۴۲/۱۸۷/۰۰۰
مینی بوس با ظرفیت ۱۶ نفر با راننده۵۱/۸۶۴/۰۰۰
مینی بوس با ظرفیت ۲۱ نفر با راننده۵۳/۸۷۴/۰۰۰
اتوبوس با ظرفیت ۲۷ نفر با راننده و کمک راننده۷۹/۴۴۴/۰۰۰
اتوبوس با ظرفیت ۴۰ نفر با راننده و کمک راننده۹۹/۹۵۱/۰۰۰
اتوبوس با ظرفیت ۴۴ نفر با کمک راننده و کمک راننده۱۰۶/۰۷۴/۰۰۰

محاسبه بیمه شخص ثالث

برای‌تعیین قیمت‌نهایی بیمه شخص ‌ثالث، عوامل و ملاک‌های‌مختلفی را باید درنظر گرفت که در ادامه‌به بررسی این عوامل خواهیم پرداخت:

حق بیمه پایه ابلاغ شده توسط بیمه مرکزی

    1. میزان دیه کامل در ماه حرام و ماه غیر حرام نیز هر ساله توسط قوه قضائیه اعلام‌‌‌‌‌ می‌گردد که بر همین اساس در سال ۹۹ دیه کامل در ماه حرام ۴۴۰ میلیون تومان و در ماه غیر حرام ۳۳۰ میلیون تومان تعیین شده است.

تخفیف بیمه شخص ثالث (تخفیف عدم خسارت)

    1. برای مثال اگر شخصی ۱ سال از بیمه شخص‌ثالث خود استفاده نکرده باشد و در تصادفی مقصر شناخته نشده باشد، برای تمدید بیمه‌نامه شخص‌ثالث خود در سال آینده مشمول ۵% تخفیف حق بیمه می‌شود. به همین ترتیب با افزایش تعداد سال‌‌‌‌های عدم خسارت، درصد تخفیف ثالث نیز افزایش می‌یابد
  1. در قانون جدید تخفیف بیمه شخص ثالث این تخفیفات به جای ۸ سال، در ۱۵ سال اعمال می‌شود. نحوه اعمال تخفیف عدم خسارت در قانون جدید در جدول زیر قابل مشاهده است:
    تخفیف عدم خسارتمیزان تخفیف به درصد
    سال اول تخفیف۵%
    سال دوم تخفیف۱۰%
    سال سوم تخفیف۱۵%
    سال چهارم تخفیف۲۰%
    سال پنجم تخفیف۲۵%
    سال ششم تخفیف۳۰%
    سال هفتم تخفیف۳۵%
    سال هشتم تخفیف۴۰%
    سال نهم تخفیف۴۵%
    سال دهم تخفیف۵۰%
    سال یازدهم تخفیف۵۵%
    سال دوازدهم تخفیف۶۰%
    سال سیزدهم تخفیف۶۵%
    سال چهاردهم تخفیف۷۰%

کاهش پلکانی تخفیف در صورت بروز خسارت

در قانون قبلی بیمه ثالث با اولین خسارت و کنده شدن کوپن بیمه‌نامه، تمام تخفیف سال‌های قبلی از بین می‌رفت؛ اما در قانون جدید بیمه شخص ثالث شرایط تغییر کرده و کاهش تخفیفات به صورت پلکانی است. طبق تبصره ۲ ماده ۶ آیین‌نامه جدید تخفیف عدم خسارت، در صورت خسارت تمام تخفیفات بیمه‌گذار به یک‌باره از بین نمی‌رود.

در جدول زیر می‌توانید تاثیر خسارت مالی و جانی را بر کاهش تخفیفات مشاهده کنید:

تعداد خسارتیک باردو بارسه بار و بیشتر
مالی۲۰ درصد۳۰ درصد۴۰ درصد
جانی۳۰ درصد۷۰ درصد۱۰۰ درصد

      • جریمه دیرکرد تمدید بیمه‌نامه ثالث

        یکی‌ از عوامل‌ تاثیرگذار بر نرخ حق‌ بیمه ثالث، جریمه‌ دیرکرد تمدید بیمه‌نامه‌ است؛ به این‌ شکل‌ که در صورت‌ عدم تمدید به‌ موقع‌ بیمه‌نامه ، حق بیمه‌ شخص‌ ثالث‌ افزایش‌ خواهد یافت. جریمه دیرکرد به صورت روزانه محاسبه‌‌‌‌‌ می‌شود و مبلغ آن به نوع خودرو (تعداد سیلندر آن) بستگی دارد. حداکثر میزان جریمه دیرکرد برای یک خودرو، معادل مبلغ جریمه دیرکرد ۳۶۵ روز است.

        یعنی اگر خودرویی چندسال هم بیمه‌نامه نداشته باشد فقط جریمه دیرکرد یک‌ سال به حق بیمه او اضافه خواهد شد.

      • کاربری خودرو

    نوع کاربری خودرو یکی از عوامل مهم تاثیر گذار بر میزان ریسک خودرو و در نهایت قیمت حق‌بیمه ثالث است. مثلا خودروهای آموزش رانندگی یا تاکسی‌ها، نسبت به خودروهای شخصی در معرض خطرات و حوادث رانندگی بیشتری هستند و باید حق بیمه شخص‌ثالث بیشتری را پرداخت کنند. کاربری‌‌هایی که باعث افزایش حق بیمه شخص ثالث می‌شوند شامل:

      • کاربری صنعتی
      • آمبولانس
      • آتش‌نشانی
      • تاکسی درون شهری و برون شهری
      • بارکش و …
      • میزان پوشش بیمه‌نامه شخص‌ثالث

    ‌میزان پوشش مالی بیمه‌نامه، میزان تعهد مالی شرکت بیمه را در مقابل بیمه‌‌گذار مشخص می‌نماید. بیمه مرکزی حداقل میزان پوشش مالی را برای سال ۹۹، مبلغ ۱۱ میلیون تومان تعیین کرده است. بیمه‌گذار با پرداخت حق بیمه بیشتر، می‌تواند پوشش مالی بالاتری را خریداری کرده و از خدمات بیشتری بهره‌مند شود.

      1. حداکثر پوشش مالی بیمه‌نامه ثالث در شرکت بیمه پارسیان مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان است.
      • تخفیف شرکت بیمه

    شرکت‌‌های بیمه می‌توانند با استفاده از تخفیف‌‌های مجاز، قیمت پایین‌‌تری را به بیمه‌‌گذاران ارائه دهند.

  1. اما حتی باوجود اعمال‌تخفیف‌ بیمه شخص ثالث، حق‌بیمه‌دریافتی‌نباید از حداقل حق‌بیمه‌ تعیین‌شده توسط بیمه مرکزی کمتر باشد.
      • مدت اعتبار بیمه‌نامه

    مدت اعتبار بیمه‌نامه شخص‌ثالث می‌تواند از چند روز تا یک سال باشد اما‌‌‌‌‌ می‌توان گفت که خرید بیمه شخص ثالث به صورت سالانه مقرون‌ به‌‌صرفه‌‌تر است. به این دلیل که با توجه به بالا بودن ریسک بیمه‌‌های کوتاه مدت برای شرکت‌‌‌‌های بیمه، قیمت بیمه‌نامه کوتاه مدت از بیمه‌نامه یک ساله بیشتر خواهد بود.

    1. باید توجه داشت که بیمه‌نامه شخص ثالث از ساعت ۲۴ روز خریداری فعال می‌شود.
    1. مثلا اگر روز شنبه‌اقدام به‌خرید یا تمدید بیمه‌نامه کنید، بیمه‌نامه شما از ساعت ۲۴ همان‌روز یا به‌عبارتی از ابتدای‌بامداد یکشنبه‌فعال‌خواهدبود.
      • سال ساخت و عمر خودرو

    با توجه به افزایش ریسک خودروهای کهنه، در تمام شرکت‌های بیمه نرخی به عنوان ضریب کهنگی در نظر گرفته می‌شود. این نرخ معمولا برای خودروهایی با عمر بیش از ۱۵ سال محاسبه شده و به ازای هر سال ۲ درصد به مبلغ بیمه‌نامه اضافه می‌گردد. حداکثر این ضریب برای ده سال کهنگی و معادل ۲۰ درصد خواهد بود.

    البته برخی شرکت‌های بیمه به طور کلی خودروهایی با سال ساخت بالا را تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار نمی‌دهند و از فروش بیمه‌نامه به این خودروها خودداری‌‌‌‌‌ می‌کنند.

قانون جدید بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث در سال ۹۸ نسبت به سال‌های گذشته تغییر‌‌‌‌‌هایی داشته است:

    • بیمه‌گذارانی که بیمه‌نامه خودرا در ابتدای سال شمسی دریافت نموده اند، لزومی به دریافت الحاقیه برای آن‌ها وجود ندارد.

در قانون جدید بیمه‌گذار می‌تواند تخفیف‌های متعلق به خود را از یک خودرو به خودروی دیگر با تعداد سیلندر مشابه منتقل کند.

  • طبق قانون جدید انجام تعهدات شرکت بیمه بدون توجه به جنسیت و دین افراد بیمه‌گذار انجام می‌پذیرد.
  • برخلاف قانون قبل عواملی مانند سابقه رانندگی پر خطر و نمره منفی در تعیین میزان حق‌بیمه نیز موثر خواهد بود.
  • در قانون بیمه جدید در صورت تقلب افراد و هرگونه اقدام متقلبانه برای دریافت خسارت از شرکت بیمه، به حبس تعزیری درجه شش و جزای نقدی معادل دو برابر وجوه دریافتی محکوم می‌شوند.
  • در صورتی که طبق گزارش کارشناس تصادفات راهنمایی و رانندگی و یا پلیس راه، حادثه به علت تخلف راننده مقصر باشد، بیمه‌گر جایز است بخشی از خسارت را از راننده متخلف دریافت کند.

دنیا دنیا آرامش، با بیمه پارسیان

  • شرکت بیمه در صورت تاخیر در پرداخت خسارت به بیمه‌گذار، باید روزی معادل نیم هزارم مبلغ خسارت علاوه بر پرداخت کل خسارت، به عنوان جریمه پرداخت کند.
  • طبق قانون جدید برای خسارت‌های کمتر از ۱۱۰ میلیون ریال ، اخذ کروکی برای دریافت خسارت از شرکت بیمه توسط بیمه‌گذار لازم نیست.
  • در صورتی که اثبات شود علت حادثه مربوط به کوتاهی در کار ارگان‌های مربوطه مانند مشکلات راه، نبودن یا نقص علائم رانندگی و… بوده ‌است، شرکت بیمه می‌تواند مبلغ خسارت را از ارگان مقصر دریافت نماید.
  • در قانون جدید پوشش‌هایی برای شخص راننده مقصر نیز در نظر گرفته شده است.
  • مطابق قانون جدید سقف پرداخت خسارت وارد شده به خودروهای گران‌قیمت و لوکس تغییر یافته است.

حذف الحاقیه بیمه شخص ثالث

در قوانین قبلی اگر شروع سال بیمه‌ای شما از ابتدای سال و همزمان با تغییر میزان دیه نبود (مثلا سررسید بیمه در آذر ماه بود) باید برای مدت بیمه‌شده بر اساس دیه سال قبل، الحاقیه صادر و حق‌بیمه متناسب با دیه سال جدید اضافه می‌شد. اما در قوانین جدید نیازی به صدور الحاقیه ثالث و پرداخت مبلغ اضافه نیست و پرداخت مابه‌التفاوت آن به عهده صندوق تامین خسارت‌های جانی ثالث است.

حذف کوپن بیمه ثالث از ابتدای سال ۹۷

بر اساس قانون جدید از ابتدای سال ۹۷ کوپن بیمه‌نامه شخص ثالث حذف شد. برخی شرکت‌های بیمه به صورت کامل آن را حذف نموده‌اند و برخی شرکت‌های بیمه کوپن‌ها را شماره گذاری نمی‌کنند. با این وجود تعدادی از شرکت‌‌‌‌های بیمه همچنان کوپن‌‌‌ها را به صورت قبل در بیمه‌نامه خود نگه داشته اند و احتمالا در آینده‌‌‌‌‌‌ای نزدیک اقدام به حذف آنها خواهند نمود.

در کل کوپن کاغذی به صورت قانونی از بیمه ثالث حذف شده است و به زودی به جای بیمه‌نامه، کارت هوشمندی صادر می‌شود که دارای QR کد است و تمام سوابق و اطلاعات بیمه‌نامه از این طریق در دسترس خواهد بود.

همچنین بهتر است بدانید که بیمه‌نامه‌هایی که‌کوپن از آن‌‌‌ها حذف شده است، برای دریافت خسارت باید از کپی بیمه‌نامه خود استفاده کنند.

تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث با یک شرکت بیمه جدید

در تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث هیچ محدودیتی برای انتخاب شرکت بیمه وجود ندارد. به این معنی که خریدار می‌تواند بدون توجه به شرکتی که سال گذشته تحت پوشش آن بوده است در سال جدید بیمه‌نامه خود را (با حفظ تخفیفات عدم خسارت آن) از یک شرکت تازه خریداری نماید.

بیمه بدنه اتومبیل چیست؟

بیمه بدنه یکی از بیمه‌‌های مربوط به خودرو است که در آن، خسارت‌‌های وارد شده به اتومبیل جبران می‌شود.

خرید این بیمه برخلاف بیمه شخص‌ثالث‌اجباری‌نیست اما به‌دلیل‌مزایای‌فراوانی که پوشش‌های‌مختلف‌این بیمه برای خودرو فراهم‌می‌کند، باعث‌شده‌است‌که خرید بیمه بدنه متقاضیان‌بسیاری‌داشته‌باشد.

بیمه بدنه چه مواردی را پوشش می‌دهد؟

پوشش‌‌های بیمه بدنه به دو دسته پوشش‌‌های اصلی و پوشش‌‌های اضافی تقسیم‌ می‌شوند.
بیمه بدنه - بیمه پارسیان - نمایندگی ظهیری 503683

پوشش‌‌های اصلی بیمه بدنه

منظور از پوشش‌‌های‌اصلی، خسارت‌هایی‌است‌که‌به‌صورت عادی و بدون‌خرید پوشش‌اضافی‌توسط بیمه بدنه جبران‌‌می‌شود. پوشش‌‌های اصلی بیمه بدنه شامل موارد زیر است:

  • هر گونه حادثه و تصادف با خودروی دیگر یا جسم ثابت و متحرک
  • سقوط، واژگونی، آتش سوزی، صاعقه و انفجار
  • سرقت کلی خودرو (مربوط‌به‌دزدیده‌شدن خودرو و آسیب‌های‌وارد شده‌به‌وسایل اصلی خودرو یا وسایل‌اضافی درج‌شده‌در بیمه‌نامه در حین‌سرقت)
  • خسارتی که در جریان نجات و یا انتقال خودرو خسارت دیده به آن وارد شود.
  • درصورت بروز خطرات‌اصلی، خسارت‌باطری و لاستیک‌های‌خودرو نیز تا ۵۰درصد قیمت نو قابل‌پرداخت است.

پوشش‌های اضافی بیمه بدنه

درکنار پوشش‌های‌اصلی یک‌سری‌پوشش‌اضافی‌نیز توسط شرکت‌های بیمه ارائه‌می‌شوند که‌خرید آن‌ها به‌انتخاب‌مشتری صورت‌می‌گیرد و برای‌هرکدام‌مبلغ‌جداگانه‌ای به قیمت‌اصلی بیمه‌نامه اضافه‌خواهد شد.
این پوشش‌ها خسارت مواردی را جبران می‌کنند که در تعهد پوشش اصلی بیمه بدنه نیست.

مهم‌ترین پوشش‌های اضافی بیمه بدنه عبارتند از:

  • پوشش سرقت در جای قطعات: خسارت ناشی از دزدی وسایل و قطعات اتومبیل در حالت توقف، تحت پوشش می‌باشد.
  • پوشش ایاب و ذهاب: اگرخودرو به‌دلیل‌حادثه‌قابل استفاده‌نبوده و برای تعمیر در تعمیرگاه‌متوقف‌باشد، روزانه مبلغی‌به‌عنوان هزینه‌ایاب و ذهاب‌به بیمه‌گذار پرداخت‌می‌شود. در این‌پوشش‌حداکثر مدت‌زمان پرداخت هزینه ۳۰روز می‌باشد.
  • پوشش شکست شیشه: از طریق این پوشش خسارت ناشی از شکست شیشه به هر علت جبران خواهد شد.
  • پوشش نوسانات قیمت: در بیمه بدنه پرداخت خسارت بر اساس ارزش واقعی خودرو در زمان خرید ‌‌بیمه‌نامه انجام‌ می‌شود. در صورتی که ارزش خودروی شما در مدت بیمه افزایش پیدا کرده و از قیمت درج شده در ‌‌بیمه‌نامه بیشتر شده باشد، با استفاده از پوشش نوسانات قیمت‌ می‌توانید خسارت را به ارزش روز خودرو دریافت کنید.
  • پوشش بلایای طبیعی: در این‌پوشش‌خسارت‌‌های ناشی‌از خطرات‌طبیعی مانند زمین لرزه، سیل، آتشفشان توسط شرکت بیمه جبران‌می‌شود.
  • پوشش رنگ – مواد شیمیایی – اسید پاشی:

    با داشتن این‌پوشش، همه‌خسارت‌‌های ناشی‌از پاشیده شدن‌مواد اسیدی‌و یا رنگ و مواد شیمیایی‌بر روی‌بدنه‌خودرو تحت پوشش‌قرار‌ می‌گیرد.

  • پوشش ترانزیت (خارج از کشور): این پوشش مربوط به خطراتی است که خارج از مرزهای کشور به وسایل نقلیه وارد می‌شود.
  • پوشش حذف فرانشیز: همانطور که‌ می‌دانید پرداخت بخشی از خسارت به عهده ‌‌بیمه‌گذار است که به آن فرانشیز‌ می‌گویند. با خرید پوشش حذف فرانشیز،‌ می‌توانید خسارت‌های به وجود آمده را به صورت کامل از شرکت بیمه‌ دریافت ‌کنید.
  • پوشش هزینه توقف خودروهای بارکش و اتوکار:

    این پوشش مختص به خودروهای بارکش و اتوکار است و توسط بعضی از شرکت‌های بیمه ارائه می‌شود. در این پوشش در صورتی که خودرو به علت خطرات تحت پوشش بیمه بدنه قابل استفاده نباشد و در تعمیرگاه متوقف بماند، خسارتی به صورتی روزانه به آن پرداخت‌ می‌شود. میزان هزینه پرداختی بیمه به نوع خودرو و ظرفیت آن بستگی دارد.

قیمت بیمه بدنه

قیمت بیمه بدنه برخلاف بیمه شخص ثالث مبلغی‌نسبتا ثابت‌نیست. نرخ‌پایه بیمه بدنه نیز به ارزش‌خودرو بستگی‌دارد و به‌صورت‌مبلغی‌ثابت‌توسط بیمه مرکزی اعلام‌‌نمی‌شود.

محاسبه بیمه بدنه

در محاسبه بیمه بدنه عوامل مختلفی تأثیرگذار هستند. عواملی مثل:
پوشش‌‌های اضافی بیمه بدنه: همان طور که گفتیم به ازای انتخاب هر کدام از پوشش‌‌های اضافی، مبلغی به ‌‌بیمه‌نامه بدنه شما افزوده خواهد شد. پس هرچه در زمان خرید بیمه بدنه پوشش‌‌های اضافی بیشتری را انتخب کنید، قیمت بیمه بدنه شما بیشتر‌ می‌شود.
ویژگی‌های خودرو: منظور از ویژگی‌های خودرو فاکتورهایی مثل ارزش خودرو، سال ساخت خودرو، نوع خودرو و کاربری خودرو است که هر کدام از این فاکتورها به صورت مستقیم بر قیمت بیمه بدنه تأثیرگذار هستند.
تخفیف‌‌های بیمه بدنه: تخفیف‌ هایی‌مثل تخفیف‌ عدم‌خسارت، تخفیف‌ خودروی‌صفرکیلومتر، تخفیف خریدنقدی، تخفیف‌ ارزش‌خودرو و …

تخفیف بیمه بدنه

تخفیفات بیمه بدنه به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم می‌شوند؛
تخفیفات اصلی شامل موارد زیر است:
تخفیف خودرو صفر کیلومتر : تخفیف خودروی صفر کیلومتر بین ۲۰ تا ۳۰ درصد در نظر گرفته می‌شود.

تخفیف عدم خسارت :

این تخفیف به ازای تعداد سال‌هایی که از بیمه بدنه خود استفاده نکرده باشید، به شما تعلق‌ می‌گیرد. تخفیف عدم خسارت در اکثر شرکت‌ها ۴ ساله و در برخی شرکت‌های بیمه ۵ ساله اعمال می‌شود. ترتیب تخفیف عدم خسارت بیمه بدنه در جدول زیر قابل مشاهده است:

تخفیف بیمه بدنهسال اولسال دومسال سومسال چهارمسال پنجم
اغلب شرکت‌‌های بیمه۲۵%۳۵%۴۵%۶۰%بیشتر شرکت‌‌های بیمه تخفیف را ۴ ساله اعمال‌ می‌کنند.
برخی شرکت‌‌های بیمه۳۰%۴۰%۵۰%۶۰%۷۰%
تخفیف نقدی:

این تخفیف مربوط به پرداخت نقدی ‌‌حق‌بیمه است و در تمام شرکت‌ها ۱۰ درصد در نظر گرفته می‌شود.
تخفیفات فرعی شامل موارد زیر است:

  • تخفیف ارزش خودرو
  • تخفیفات گروهی
  • تخفیف خودروهای وارداتی
  • تخفیف برخی از مشاغل
  • طرح‌های تشویقی به مناسبت اعیاد و زمان‌های خاص و …

این گروه از تخفیفات نسبت به هر شرکت بیمه متفاوت است.

خسارت هایی که بیمه بدنه پوشش نمی دهد

خسارت‌هایی‌که‌طبق‌قوانین بیمه بدنه توسط شرکت‌های بیمه پوشش‌داده‌نمی‌شوند شامل خسارت‌هایی است‌که در اثر ریسک‌های‌زیر به‌وجود می آید:

  • جنگ، شورش، حمله یا اعتصاب
  • خسارت‌های مستقیم یا غیر مستقیم به دلیل انفجارهای هسته‌ای
  • خسارت‌های عمدی توسط بیمه‌گذار، ذی‌نفع یا راننده خودرو
  • تعقیب و گریز از پلیس‌(مگر آنکه‌گریز از پلیس‌توسط فرد دیگری‌به صورت‌غیرقانونی و بدون‌اجازه‌مالک خودرو انجام شود)
  • رانندگی‌‌بدون‌گواهینامه/ گواهینامه‌باطل‌شده/ گواهینامه غیرمرتبط با وسیله‌نقلیه (مثلا راندن‌اتومبیل با گواهینامه‌موتور)

نکته: تمام شدن اعتبار گواهی‌نامه به معنای باطل شدن آن نیست.

  • مستی و استفاده از مشروبات الکلی، مواد روان‌گردان یا مخدرها
  • بکسل کردن وسیله نقلیه دیگر (به جز خودروهایی که مجاز به بکسل کردن باشند)
  • حمل بار بیشتر از حدمجاز

مراحل دریافت خسارت بیمه بدنه خودرو

اگر در تصادفی شما مقصر حادثه باشید و یا خسارت واردشده به خودروی شما بیشتر از میزان سقف تعهد مالی بیمه شخص ثالث مقصر حادثه باشد،‌ می‌توانید برای دریافت خسارت از بیمه بدنه خودروی خود اقدام کنید. مراحل دریافت خسارت بیمه بدنه خودرو به شرح زیر است:

  • بیمه‌گذار موظف است حداکثر ۵ روز بعد از تاریخ حادثه، خسارتی که به وسیله نقلیه خود وارد شده است را به شرکت بیمه اعلام کند.
  • ‌‌بیمه‌گذار باید با مراجعه به یکی از مراکز نیروی انتظامی و یا راهور اقدام به اخذ کروکی نماید.
  • زیان‌دیده موظف به مراجعه به شرکت‌های بیمه و انجام پیگیری‌های لازم می‌باشد.
  • بیمه‌گذار باید خودروی خود را به یکی از تعمیرگاه‌های مجاز و یا یکی از پارکینگ‌‌های مخصوص به شرکت بیمه منتقل کند.

دنیا دنیا آرامش، بیمه پارسیان

  • پس از انتقال خودرو به تعمیرگاه و یا پارکینگ شرکت بیمه، کارشناس شرکت بیمه برای ارزیابی میزان خسارت از خودرو بازدید می‌نماید.
  • مرحله بعدی بازسازی و تعمیر کامل خودرو‌ می‌باشد.
  • پس تکمیل و اتمام تعمیرات، کارشناس بیمه‌گر برای اطمینان از سلامت خودرو برای بار دوم از خودرو بازدید‌ می‌کند.
  • چک خسارت توسط شرکت بیمه به مالک خودرو پرداخت‌ می‌شود.
  • در نهایت بیمه‌گذار باید اقدام به ترمیم سرمایه اتومبیل خود نماید.

وظایف و تعهدات ‌بیمه‌گذار در بیمه بدنه

  • رعایت اصل حد اعلای‌حسن‌نیت: دقت و صداقت در ارائه اطلاعاتی که در ارزیابی خطر مورد بیمه موثر هستند، از شروط اصلی و اساسی تنظیم قرارداد بیمه بدنه است. عدم رعایت این اصل موجب باطل شدن بیمه‌نامه می‌شود؛ در این صورت حق‌بیمه پرداخت شده، مسترد نخواهد شد.
  • پرداخت ‌‌حق‌ بیمه بدنه: در صورتی که پرداخت ‌حق‌بیمه به صورت قسطی باشد و ‌بیمه‌گذار یک یا چند قسط از اقساط ‌حق‌بیمه را پرداخت نکند، ‌بیمه‌گر ‌می‌تواند ‌بیمه‌نامه را فسخ نماید.
  • اعلام تشدید خطر: تغییر کاربری خودرو حتما باید به اطلاع بیمه‌گر برسد. زیرا تغییر کاربری ممکن است منجر به افزایش خطر و ریسک برای خودروی بیمه‌شده گردد. و در صورت عدم اطلاع رسانی، اگر حادثه به دلیل ریسک‌های تشدید شده باشد، تحت پوشش قرار نمی‌گیرد و بیمه‌گر صرفا خسارت خودرو را به نسبت حق‌بیمه اولیه پرداخت می‌نماید.
  • اعلام نمودن خسارت:

    بیمه‌گذار موظف است حداکثر ظرف مدت ۵ روز کاری از تاریخ وقوع حادثه، حادثه را به بیمه‌گر اعلام نماید، و موظف است مدارک مورد نیاز و سایر اطلاعات مربوط به حادثه و تعیین میزان خسارت را در اختیار ‌بیمه‌گر قرار دهد. در صورتی که ‌بیمه‌گذار مدارک مورد نیاز را ارائه نکند ‌بیمه‌گر ‌می‌تواند ادعای خسارت را رد نماید.

  • عدم‌اظهارات‌غیرواقعی: درصورتی که ‌بیمه‌گذار به‌قصدتقلب، اطلاعات‌نادرستی‌درخصوص خسارت وکیفیت‌وقوع‌حادثه به‌شرکت بیمه ارائه‌دهد ویا مدارک‌جعلی‌عرضه‌کند، ‌بیمه‌گر ‌می‌تواند هیچ‌گونه‌خسارتی‌به بیمه‌گذار پرداخت‌ننماید.
  • اجتناب از وقوع حادثه یا توسعه خسارت: بیمه‌گذار باید تمام اقدامات و احتیاط‌های لازم را برای حفاظت مورد بیمه (خودرو) انجام دهد. اگر ثابت شود که ‌بیمه‌گذار عمدا از انجام این اقدامات خودداری کرده، ‌بیمه‌گر ‌می‌تواند خسارت کمتری پرداخت نماید.
  • خودداری از جابه‌جایی خودرو:

    در صورت بروز حادثه ‌بیمه‌گذار باید از جابجایی خودرو خودداری نماید؛ مگر اینکه به حکم مقررات یا دستور مقامات انتظامی باشد و یا اینکه جابجایی برای نجات خودرو و کاهش خسارت صورت بگیرد.

  • عدم تعمیر خودرو بدون هماهنگی با بیمه‌گر: بیمه‌گذار نباید بدون هماهنگی با بیمه‌گر و پیش از نهایی شدن مراحل پرداخت خسارت، خودروی خود را تعمیر کند.

جهت استعلام قیمت بیمه بدنه خودروی خود بر روی دکمه زیر کلیک نمایید.

مبلغ دیه سال 99 ، دیه ماه های حرام ، دیه اعضای بدن ، مشخص شد - بیمه پارسیان نمایندگی ظهیری سرورینمایندگی ظهیری سروری بیمه پارسیان
طرح تخفیف 80 درصد بیمه بدنه بهار تا بهار بیمه پارسیان نمایندگی ظهیریطرح تخفیف ۸۰ درصد بیمه بدنه بهار تا بهار بیمه پارسیان نمایندگی ظهیری
بخشیدگی جریمه دیرکرد بیم شخص ثالث - بیمه پارسیان ظهیریبخشیدگی جریمه دیرکرد بیم شخص ثالث - بیمه پارسیان ظهیری